Hopp til hovedinnhold

Norsk mote i utlandet

Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen møtte norske moteaktører hos Innovasjon Norge. Innovasjon og fremtidsvisjoner for videreutvikling av motebransjen i global sammenheng var tema. 

06.03.2025

På initiativ fra Kronprinsese Mette-Marit var aktører fra motebransjen samlet hos Innovasjon Norge for å dele erfaringer knyttet til hvordan de møter globale utfordringer og skaper nye muligheter.

Norske motemerker er i stadig utviking, og de utfordrer tradisjonelle normer ved å fokusere på etisk produksjon, sirkulær økonomi og miljøvennlige materialer. 

Det norske klesselskapet Livid fortalte om valg av materialer og viktigheten av kvalitet i sin produksjon. Livid oppsto fra et stoff- og konstruksjonsorientert perspektiv som tar sikte på å bevare tradisjoner ved å bygge kvalitetsprodukter.

Divisjonsdirektør i Innovasjon Norge Tina Stiegler ønsket velkommen og næringsminister Cecilie Myrseth innledet om tema for arrangementet. 

Kronprinsessen fikk deretter en presentasjonsrunde der norske aktører fortalte om hvordan de jobber med produksjon, design, bærekraft og å nå et publikum på tvers av landegrenser. 

Kronprinsessen møtte representanter fra Holzweiler, Livid, Cala Jade, Tom Wood og Envelope1976. 

Også representanter for Norwegian Fashion and Textile Agenda, Norwegian Fashion Hub og Oslo Runway fortalte om sitt arbeid og fokus på eksport i motebransjen. 

Innovasjon Norge leder implementeringen av en eksportsatsing for norsk mote i nært samarbeid med Norwegian Fashion Hub og Oslo Runway. Enhver aktivitet som iverksettes skal være motivert av bransjens og bedriftenes engasjement og behov.  

 Besøket ble rundet av med en rundebordssamtale der alle aktørene var samlet for å snakke sammen om hvordan norsk motebransje møter globale utfordringer og skaper nye muligheter. Foto: Heiko Junge / NTB

 

 

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook